Et tilpasset kontor er å ta medarbeiderne på alvor

Foto: Krohnark
Av Kristian Røise Dahl, Entra

GJESTEARTIKKEL av Entra og Epicenter

Visste du at 84 % ville vurdert å takke nei til en jobb dersom kontoret ikke innfrir krav og forventninger?


En ny undersøkelse viser at de fleste av oss setter kontoret svært høyt i en ansettelsesprosess, men at vi samtidig ønsker å bestemme selv hvor vi skal jobbe fra. Hvordan kan kontoret virke samlende i en tid hvor en ny og fleksibel arbeidsform har vokst frem? Her er ekspertenes råd for hvordan man best tilrettelegger for felles kontortid, samtidig som man vinner og beholder de beste talentene. 

– All erfaring tilsier at et attraktivt kontor har en utforming som spiller på lag med organisasjonens arbeidsformer og kultur. Et godt tilpasset kontor vitner om en arbeidsgiver som tar sine medarbeideres behov på alvor.

Maria Hope, leder av fagområdet Fremtidens Arbeidsplass i Entra og Mathias Willumsen, daglig leder i Epicenter

For andre året på rad har eiendomsselskapet Entra og innovasjonshuset Epicenter gjennomført en undersøkelse blant over 1000 kontormedarbeidere. I undersøkelsen, som er gjennomført av Opinion, kommer det frem at nest etter lønn, er arbeidsmiljø og fleksibilitet de viktigste faktorene i en ansettelsesprosess. Der hvor kontoret tidligere var den opplagte arenaen for arbeid og samarbeid, er situasjonen i dag som kjent langt mer diversifisert.

Les rapporten «Arbeidsplass for fremtiden»

Tar grep for å øke tilstedeværelsen

Hjemmekontoret, og den mer fleksible arbeidsformen som vokste frem etter pandemien, har for mange gjort hverdagslogistikken enklere. Denne friheten har blitt så verdifull at mer enn halvparten sier de ville byttet jobb dersom fleksibiliteten deres ble innskrenket.

Hjemmekontoret har sine klare fordeler som økt motivasjon og en enklere hverdag. Fleksibiliteten har dog en bakside: De individuelle fordelene, som enklere reisevei og bedre styring over egen tid, kan få store organisatoriske konsekvenser.

En rekke organisasjoner rapporterer blant annet om svakere tilknytning til arbeidsplassen og kollegaene, og dårligere samarbeid på tvers av team. Flere organisasjoner tar derfor grep for å øke tilstedeværelsen på kontoret, og bruken av hjemmekontor har faktisk gått noe ned målt mot fjoråret.

Maria Hope, Entra

Flere virksomheter har innført obligatorisk kontortid, men om dette er det beste verktøyet for å skape et godt arbeidsmiljø er usikkert. Undersøkelsen viser at de som har innført fast oppmøte på kontoret hver dag, scorer lavere på arbeidsmiljø sammenlignet med de som har mer fleksibilitet.

Arrangement hos Epicenter i Pilestredet 33.

Dette blir ekstra viktig

Det å lage en plan for å skape møteplasser hvor de ansatte får anledning til å bli bedre kjent med sine kolleger – både faglig og sosialt – og sørge for at tilbudet speiler ønskene i organisasjonen, er viktige faktorer som vil skape gode relasjoner, psykologisk trygghet og høy grad av tillit. Noe som både vil forbedre arbeidsmiljøet og produktiviteten i selskapet.

Å finne de riktige tiltakene og den rette balansen mellom bruk av hjemmekontor og tilstedeværelse på det fysiske kontoret blir svært viktig for virksomheter i tiden fremover.

Fra venstre: Mathias Willumsen, Epicenter. Maria Hope, Entra.

Ekspertenes anbefaling

Hope og Willumsen vet at det for mange virksomheter er en hårfin balansegang mellom å tilfredsstille de individuelle behovene for fleksibilitet, samtidig som det å møtes fysisk er det som sterkest bygger en felles kultur og et godt arbeidsmiljø. De har derfor noen konkrete tips til organisasjoner som er usikre på hvordan de skal håndtere den hybride arbeidshverdagen:

  • Lag en arbeidsplasstrategi som synliggjør for medarbeidere verdien av å jobbe fysisk sammen og tilpass kontoret til medarbeidernes behov og arbeidsprosesser. Dette ser vi øker tilstedeværelsen på kontoret.
  • Arranger jevnlig faglige og sosiale aktiviteter på kontoret eller andre fysiske møteplasser. Dette er viktig for å beholde talentene.
  • Skap bevissthet blant medarbeiderne hvorfor deres tilstedeværelse på kontoret er viktig for teamet og for organisasjonen. En velfungerende arbeidsplass som alle nyter godene av, er et kollektivt ansvar.

–  Et kontor som er godt tilpasset arbeidsoppgavene og en arbeidsplasstrategi som synliggjør verdien av å jobbe fysisk sammen når det trengs, gir høyere tilstedeværelse. Dermed settes de gode rammene for å bygge et aktivt og godt arbeidsmiljø og en kultur de ansatte ønsker å være en del av, sier Hope og Willumsen avslutningsvis.

FAKTA

  • 84 % ville vurdert å takke nei til en jobb dersom kontoret ikke innfrir deres krav og forventninger.
  • 35 % som byttet jobb det siste året oppgir at misnøye med ledelsen og kulturen var en av grunnene, mens 24 % oppgir dårlig arbeidsmiljø som en årsak.
  • 53 % ville vurdert å bytte arbeidsplass dersom dagens arbeidsgiver ville tilby mindre fleksibilitet i arbeidstid og -sted enn dagens løsning.
  • 48 % sier at organisasjonen har innført obligatorisk kontortid i løpet av det siste året og ytterligere 15 % oppgir at det enten har blitt gjort tidligere eller at det er planer om det.

Kilde: Undersøkelse utført av Opinion og Norstat for Entra og Epicenter 2024

Foto: Krohnark, Entra og Epicenter

Siste artikler