I dag ønsker vi restaurantfølelse på jobb

Foto: Truls Qvale
– Av Isabella Hedemark

Personalrestauranten er blitt et viktig verktøy for å aktivere serveringsarealene gjennom hele arbeidsdagen

Business, pleasure og alt imellom

Til forskjell fra en tradisjonell kantine, har personalrestauranten flere funksjoner enn å bare servere de ansatte mat. Personalrestauranten er et knutepunkt der business, pleasure og alt imellom møtes. Et sted der arbeidskultur skapes, gjennom hele arbeidsdagen. – Gårdeiere ser på oss som en strategisk partner og involverer oss i tidlig fase. Vi ser på det unike bygget og hvem som jobber der. Vi har ikke faste konsepter, men bruker mye tid på å få god innsikt i bedriftene og menneskene som skal være våre gjester, forteller Stian Løken Blom, partner i facility management selskapet Evat. – Sammen med gårdeier samarbeid vi med arkitekter, interiørarkitekter og utleiemeglere for å treffe byggets brukere og aktivere arealene. Målet er å øke utnyttelsen av de sosiale sonene gjennom hele arbeidsdagen – også etter arbeidstid, forteller Blom.

Kokker fra restaurantbransjen

– Vi har flere kokker som tidligere har jobbet i restaurantbransjen, men som etter hvert ønsket seg mer familievennlig arbeidstid og en fleksibel jobb der de også kan utfolde seg. Faktisk har vi flere kokker med bakgrunn fra Michelin-stjerne restauranter, forteller Henning Østlund, fagsjef mat og drikke.  – Det er de siste årene blitt mer status å jobbe som kokk i en personalrestaurant, sier Østlund.

Investering i personalrestautant
Fra personalrestauranten hos Selvaag Eiendom. Foto: Truls Qvale

Øke utnyttelsen av fellesarealene

I en personalrestaurant aktiveres arealene gjennom hele arbeidsdagen, med uformelle kaffer, møteromssenter i nærheten, kanskje et chambre séparée der man kan ha selskaper på kvelden. De fleste har åpent kjøkken, og måten maten blir presentert minner om en restaurant. Noen fjerner brettene så de ansatte henter maten ferdig lagt på tallerken, uten brett. Det kalles «plating». Restauranten åpnes gjerne også opp for eksterne gjester der gårdeier ønsker det. Mange gårdeiere ønsker at det skal være et high end-konsept som er mer kommersielt.  

Mange gårdeiere og bedrifter bruker mat som et strategisk virkemiddel for å øke arbeidsplassens attraktivitet og trivsel. De ønsker å investere så kontorbruken går opp.

Stian Løken Blom, partner i Evat

Redusere hjemmekontorbruken

– Mange leietakere observerer at bruken av hjemmekontor har gått ned etter at vi tok over driften. I Roald Amundsens gate 6 endret og skreddersydde vi konseptet til byggets leietakere, forteller Blom.

Brækhus Advokatfirma har hatt kontorlokaler i Roald Amundsens gate 6 siden 2017. – Hos oss er personalrestauranten er et av de viktigste samlingspunktene i løpet av arbeidsdagen. Mat og drikke er et strategisk virkemiddel for å bidra med å gi våre medarbeidere en god arbeidsdag, sier Ingrid Lindholm, administrasjonssjef i Brækhus.

– Vi ser at gårdeiere får valuta for denne type investeringer, dersom man treffer med et godt konsept. Det ble nylig signert tre kontrakter i Roald Amundsens gate 6 der vi fikk inn Zynk, Greenbit Energy og Abler Nordic som nye leietakere. Investeringene som gårdeier DNB Næringseiendom nylig har gjort i personalrestauranten var en viktig brikke ved selskapenes valg av nye lokaler, sier Jan Vidar Løvsland, seniorrådgiver utleie i DNB Næringsmegling.

Tar sosialt ansvar

Facility management er en arbeidsintensiv bransje. – Evat har mange fremmedspråklige ansatte og vikarer. Hos oss får våre nye fremtidige kollegaer språktrening med lønn. Etter hvert mestrer de språket så godt at de kan få fast arbeid, sier Blom. Vi har et prosjekt der vi har et samarbeid på arbeidstrening for å hjelpe folk som har vært lenge utenfor arbeidslivet tilbake i jobb, forteller han.

De ansatte i fokus

Evat er en mellomstor aktør som på litt over to år har startet opp ytterligere 30 kontrakter på mat og drikke. – Vi har et kjempeansvar for at våre ansatte, som er ute hos kunden og treffer gjestene hver dag, trives! Vi arbeider mye med tilstedeværelse, samhørighet og teamfølelse. Dette er nøkkelelementer for at vi skal lykkes. Vi har også jobbrotasjon to ganger per år hvor administrasjonen er med, arbeider på kjøkkenet, serverer gjestene, rydder og vasker opp slik at det er klart til en ny morgendag med nye gjester og gode mat- og drikkeopplevelser. – Vår passion er service og å sørge for at mennesker får en bedre arbeidshverdag, avslutter Blom.

Foto: Truls Qvale

Siste artikler