Kontormøbler og interiør kan gjenbrukes. I en sirkulær økonomi tar vi godt vare på produktene vi lager, slik at flere kan bruke dem, igjen og igjen.
– Til å begynne med var Movement et enmannsfirma som kjøpte og solgte brukte kontormøbler. Det var først i 2007 at jeg kom over et fraflyttet bygg på Skøyen, med 700 arbeidsplasser og der alle møblene stod igjen, forteller Svein J. Moen, gründer og forretningsutvikler i Movement AS. – Det fraflyttede selskapet, som eide møblene, hadde ingen plan for møblene. Jeg fikk kjøpe dem rimelig, og lagde 100 annonser på Finn.no. Dagen etter stod det kø utenfor bygget. Jeg hadde priset meg for lavt, fortsetter Moen. – Det var da jeg skjønte at forretningsideen virkelig var skalerbar. I dag leier Movement over 10.000 kvadratmeter lagerplass som er fylt med kontormøbler fordelt på 4-5000 varelinjer.

Look er viktigere enn alder
– Vi kjøper alle møblene, gjør kvalitetskontroll, reparerer, renser og sorterer. Vi samarbeider med tekstilleverandører så kundene enkelt kan velge nytt trekk til stoler og sofaer. Møblene vi får inn er mellom 0-10 år gamle. Bortsett fra en klassiker fra 1969, forteller Lena Buvik Hauge, interiørarkitekt i Movement. – Looken har ofte mer å si enn alder.
Interiør kan gjenbrukes
– Hev-senk pulten kan ha et understell i god stand. Da bytter vi bare plate. For femten år siden var det svært vanskelig å få tak i deler til kontormøbler, skruer, hjul, nakkestøtte og armlener. Holdningen var at møbler skulle kastes, forteller Moen. Bruk- og kastmentaliteten er heldigvis passé. -Vi har flere kunder som aktivt profilerer seg med gjenbrukt interiør og møbler fra oss, sier han.
Sirkulær økonomi er god økonomi
– Prisene våre er normalt under halv pris sammenliknet med nypris. Kunden sparer over 150 kg CO2 per arbeidsplass (pult og stol) ved å kjøpe brukt. Så kommer fellesarealene i tillegg, sier Moen. Et typisk oppsett på et møtebord med åtte stoler gir ca 388 kg CO2 besparelse. Vi lager rapporter på snittall som kundene kan bruke i sitt bærekraftsarbeid, forteller han.
Moderne og unikt gjenbrukskontor
Da Tech-bedriften Huddly flyttet inn i nyrehabiliterte kontorer i Oslo sentrum, ble det designet med 100 % gjenbruk i alle innkjøp. – Gjenbruk ga oss muligheten til å eksperimentere med løsninger og uttrykk, noe som har vært helt avgjørende for å skape moderne og unike arbeidslokaler, – Det ga oss også mye mer fleksibilitet, fordi vi slapp lang leveringstid, kunne vente med å ta møbelvalg, og gjøre endringer helt frem til siste dag etter hvert som behovene våre utviklet seg, sier Mona Kleven Lauritzen, User Experience Design Lead hos Huddly. – Fordelene var så mange at nytt rett og slett ikke kunne konkurrere, avslutter Kleven Lauritzen.

Holdningsendring må til
I en sirkulær økonomi tar vi godt vare på produktene vi lager, slik at flere brukere kan bruke dem, igjen og igjen. Behovet for å utvinne stadig mer ressurser fra naturen reduseres. Sirkulærøkonomi handler om å forhindre tap av natur, om å kutte klimagassutslippene og om å spare ressurser i produksjon. Til fordel for brukeren, miljøet og samfunnet som helhet. For å få til dette kreves en holdningsendring. I en ideell fungerende sirkulær økonomi er et brukt produkt like mye verdt som et nytt produkt. Brukeren er ikke lenger eier av et produkt, men bruker av en funksjon. Et kretsløp av gjenbruk.
Foto: Niklas Hart