Bedriftene ønsker seg til sentrum

Amasing Akrobaten pedestrian bridge in Oslo, Norway
– Av Anders Steinsland Haugan

Vi spurte bedrifter hva som er viktigst for dem ved valg av nye kontorlokaler:

 

Beliggenhet viktigst

DNB Næringsmeglings kontorbrukerundersøkelse viser at sentral og attraktiv beliggenhet er viktigste kriteria ved valg av lokasjon. I tillegg til å være et konkurransefortrinn i rekruttering av de rette folkene.   

Bjørvika topper ønskelisten. Oslo sentrum (Kvadraturen, indre sentrum), og CBD Vest (Aker Brygge, Tjuvholmen, Vika) på en delt andreplass. Betydelig færre bedrifter nevner Helsfyr/Bryn, Skøyen, Økern/Løren og Lysaker som mest attraktive beliggenheter. Lavest skårer Fornebu, som den minst attraktive beliggenheten. Fornebubanen skal etter planen stå ferdig i 2029, og per i dag er det kun én bussforbindelse. Tilbudet av offentlig kommunikasjonsmiddel påvirker attraktiviteten som kontorbeliggenhet. 

 

 

Pris og fleksibilitet

Vi ba bedriftene rangere et utvalg kriterier fra viktig til mindre viktig ved valg av nye kontorlokaler. Pris er det viktigste kriteriet, tett fulgt av fleksibilitet. Med fleksibilitet menes arealer som kan endres. Minst viktig er parkeringsdekning. Dette kan henge sammen med ønsket om beliggenhet i Oslo sentrum, der kontor med parkeringsplass er en sjeldenhet.  

 

Betalingsvilje for energieffektive bygg

Vi ser at miljø blir en stadig viktigere faktor for leietakerne. På spørsmål om hvilke miljøkrav som er viktigst, ser vi at både miljøsertifisering og energieffektive kontorlokaler kommer høyt. De dyre strømprisene vi har vært vitne til, særlig i fjor vinter, er trolig en viktig bidragsyter til at leietakerne har fått økt betalingsvillighet for å sitte i energieffektive bygg. Hele 92 prosent av leietakerne oppgir at de ønsker å sitte i et kontorbygg innen energiklasse A, B eller C neste gang de skal skifte kontorlokaler.   

  

2 dager hjemmekontor i uken

Arbeidsgiver ønsker at de ansatte skal være mest mulig på kontoret. Samtidig har de innsett at de må tilby de ansatte hjemmekontor for å være attraktive. Fysisk tilstedeværelse er imidlertid ikke lenger nødvendigvis ensbetydende med å være produktiv. Våre undersøkelser viser at ansatte har gått fra gjennomsnittlig 0 eller 1 dag på hjemmekontor etter pandemien, til 2 dager i 2023. Dermed må arbeidsgiver sørge for at kontoret er så attraktivt at de ansatte synes det er verdt reiseveien: Bedriftene ønsker seg til sentrum. 

 

Fakta 

Om DNB Næringsmeglings kontorbrukerundersøkelse 

  • 50 største kontorbrukerne i Norge 
  • Totalt >112 000 ansatte 
  • Totalt kontorareal > 2,5 mill kvm 
  • Gjennomføres halvårlig siden 2020 

Siste artikler